Kako postavljati vprašanja publiki?

Nina Dušić Hren Javno nastopanje

Dobro je, če vzpostavimo stik z občinstvom preko vprašanja. Na ta način pokažemo, da nam je mar. Da smo prišli zaradi njih in da nas zanima njihovo izhodišče. Podobno se dogaja tudi v dvoje, na dogodkih mreženja. Če k nam pristopi oseba, ki takoj prične govoriti o sebi (ali še huje – o svojih storitvah in poslu), ne dobimo najboljšega vtisa. Večina rajši odgovori na kakšno vprašanje in ga tudi postavi nazaj. Enaki zakoni veljajo na odru.

Vprašanje, ki ga postavimo, je lahko retorično, lahko pa počakamo na odgovor. Pri postavljanju vprašanj je ključno povedati, kako naj odgovorijo. Primer: »Dvignite roke tisti, ki poznate Dober stik?«. Občinstvo dobi direktna navodila in z veseljem odgovori. Če bi zapeljala stvar drugače: »Kdo pozna Dober stik?«, pa bi me poslušalci gledali, nekateri bi kimali, drugi dvignili roko. Lahko, da bi kdo rekel: »Jaz« na glas. Zaradi nejasnih navodil je lahko vaša interakcija neuspešna. Lahko se vam zdi, da vam ne gre. V resnici pa je bil hec le v tem, da niste povedali, kako naj vam odgovorijo. Lahko jih prosite tudi, da pokimajo, vstanejo ali zaploskajo.

Interakcija ima mnogo koristi. Če jo uporabljamo, se občinstvo “zbudi”, saj jih povabimo k odgovarjanju. Aktivirani posamezniki torej lažje sledijo in se predvsem lažje učijo. Če pa poslušalce pustimo sedeti v pasivi, si ne bodo zapomnili niti polovico informacij, kot bi si jih sicer.

Vprašanje pa pomaga tudi govorcu. V primeru, da dvignejo roke vsi, jih povabim, da z mano delijo svoje znanje. Po potrebi odgovore dopolnim. Če pa izvem, da vsi slišijo za določeno temo prvič, lahko začnem pri osnovah in od začetka. Prilagajanje je na koncu ključna veščina tistega, ki predstavlja.

Občinstvo torej vprašajte, kar vas zanima. Pokažite iskren interes. Vzpostavljanje dobrega stika se obrestuje. Izvedeli boste, koliko poslušalci vedo in lažje se boste prilagodili. Pustili pa boste tudi vtis, da ste vrhunski govorec, ki ni govoril samo o sebi.

Kako naj začnemo svoj nastop in izgledamo samozavestno?

Nina Dušić Hren Nekategorizirano

Vemo, da je dobro, če je začetek udaren in pritegne pozornost. Zaradi tega nas poslušalci sploh poslušajo in nam sledijo do konca. Če te pomembne prve minute zapravimo, se lahko poslušalci zatečejo k telefonu ali klepetajo s sosedom. Si tudi vi želite pozornost svojih poslušalcev?

Stopite na oder in se nasmehnite. To je daleč najbolj učinkovit začetek, saj imajo možgani poslušalcev zrcalne nevrone, ki pričnejo »kopirati« vaše počutje. Saj ste že poslušali koga, ki je imel tremo? Sama vem, da takoj sočustvujem z njim. Če pa na oder stopi nekdo, ki žari s pozitivno energijo, je dobre volje cela dvorana.

Drugi napotek je: vdihnite. Počakajte. Naj se v dvorani ali sobi vse umiri. Dokler se pozornost ne preseli na vas, je nesmiselno govoriti. Saj ste verjetno prišli zaradi občinstva? Povedati nekaj njim? Izgledali boste bolj samozavestno, če v tišini čakate, kot če govorite čez šum tistim redkim, ki vas poslušajo.

Nadaljujemo lahko z uvodno šalo. Npr.: Ste vedeli, da možgani začnejo delovati ob rojstvu in zamrznejo le, kadar moramo nekaj povedati pred občinstvom? Ali pa z učinkovitim citatom, pregovorom. »To, kar delaš, delaj dobro« (latinski pregovor).

Na svojih nastopih se sama največkrat poslužujem vprašanj. Vprašam: »Dvignite roko tisti, ki ste že kaj slišali kaj o tej temi?«. Rada pokažem interes za publiko in s tem navežem dober stik. Če vprašanja ne zastavimo premišljeno, lahko ne dosežemo želenega izida. Preberite tale članek in se prepričajte, ali postavljate učinkovita vprašanja.

Izberite metodo, ki najbolj ustreza vam. Če se v prostem času ne šalite, ne poskušajte s šalo na odru. In najpomembnejše – metode navežite na temo govora, ki ga imate.

Zmaga na Petrolovem Hackatonu – poslovnem izzivu

Nina Dušić Hren Javno nastopanje, Mediji

Petrol je januarja 2017 skupaj z ABC Acceleratorjem organiziral Petrolov Hackaton. Gre za dogodek, na katerega se prijavijo posamezniki, ki jih nato združijo po skupinah, da bi reševali poslovne izzive podjetja. Poslovni izziv, ki so ga zastavili, se je nanašal na Petrolovo prodajno mesto prihodnosti. Pri snovanju poslovnega modela smo morali odgovoriti na vprašanje, kako bi obdržali obstoječe kupce in kako pridobili nove. Želeli so, da skupine rešimo izziv, s čim bi Petrol lahko skrajšal/podaljšal čas nakupovanja-obiska strank, kako bo na njih vplivala digitalizacija in katere izdelke še potrebujejo.

Prijavila sem se tudi sama, saj so sestavni deli Hackatona, tudi nastopi. Zastavljene ideje in poslovne modele je potrebno učinkovito predstaviti ostalim. Sama sem mnenja, da je to skoraj pomembnejše od same ideje, saj dobra ideja ne pomaga, če je ne znamo predstaviti.

Imeli smo vikend časa, zato smo se hitro lotili naloge. V skupini smo se znašli različni profili, zato ni bilo težko razporediti dela. Ekonomistka je sestavljala finančno poročilo in oceno investicije, zaposleni na prodajnem mestu Petrola je anketiral mimoidoče o naši ideji, sama sem se seveda javila za zaključno predstavitev oziroma “pitch” in sprejela izziv.

Kot slika pove že sama, nam je dobra ideja, odlična razporeditev dela in dobra predstavitev prinesla zmago.

O ne že spet cmok v grlu!

Nina Dušić Hren Javno nastopanje

Kolikokrat vam jo je že zagodla? Kolikokrat vam je srce razbijalo kot noro, ste imeli cmok v grlu in se potil takrat, ko je bilo to najmanj primerno? Brez nje bi bilo življenje lepše. Predvsem pa bi bili nastopi bolj prijetni in učinkoviti. Govorim o njej. Tremi.

Na žalost jo ne moremo odpraviti, tako da preberemo en članek o tem kako se je znebiti, ali da enkrat naredimo kakšno dihalno vajo ali kakšno drugo sprostitveno tehniko. Potrebna je vaja, da za začetek v vsakodnevnih stresnih situacijah, ohranimo mirno kri.

Zaupala vam bom kaj lahko naredite pred vsakim nastopom in s tem svojo tremo zmanjšate vsaj za 50 %.

  1. Vedno pridite v prostor, kjer boste nastopali, vsaj 30 min prej.

    Tako boste lahko v miru spoznali prostor, si pripravili pripomočke, ki jih potrebujete in si izbrali del v prostoru, ki vam najbolj odgovarja za nastop. Seveda, če ni oder že v naprej določen.

  1. Dobro poznajte svojo Power Point predstavitev.

    V kolikor boste svoj govor podkrepili s Power Pointom ali kakšnim drugim pripomočkom, ga dobro poznajte. Naj vam služi zgolj kot orodje, ki podkrepi vaše stavke in ne nekaj kar moti vašo predstavitev.

  1. Prvih 60 sekund predstavitve se naučite na pamet.

    Prvo minuto teksta poznajte tako dobro, da bi ga znali povedati tudi, če bi vas nekdo zbudil sredi noči. S tem boste poskrbeli, da se boste ob morebitni tremi na odru v tem času lahko sprostili, saj boste videli, da vam gre dobro.

Z upoštevanjem dobre predpriprave bo vaš nastop manj stresen, vi pa boste v njem lahko bolj uživali.

Želeli si bodo vaše družbe …

Nina Dušić Hren Medosebna komunikacija

Če jim boste dali občutek pomembnosti. Če jim boste pokazali, da vas zanimajo.
Vsak dan živimo v svoji glavi, s svojimi življenjskimi izzivi in svojo filozofijo. Razmišljamo torej pretežno o sebi.

Občutka pripadnosti in pomembnosti nimamo nikoli dovolj. To je edina potreba, ki jo je nemogoče zadovoljiti. Ko smo lačni, po vnosu hrane, postanemo siti.  Pri občutku veljave pa je vedno prostora za nove pohvale in akreditacije. Komplimentov in sprejemanja od ostalih nimamo nikoli dovolj. Zato vozimo drage avtomobile, se dobro oblačimo in skrbimo za všečke na Facebook-u.

Z malo pozornosti lahko dosežete, da si bodo ljudje želeli vaše družbe. Se sprašujete kako?

Ne govorite o sebi, če vas sogovornik nič ne vpraša. Raje postavljajte vprašanja. Vprašajte ga o: njegovih čustvih, družini, prijateljih, položaju, potrebah, mnenjih in stvareh. Počakajte, da vas sogovornik vpraša kaj o vas. In bodite pripravljeni, da vas morda ne bo.

Lahko, da vas ta misel o egocentričnem sogovorniku razočara, vendar gre gledano iz drugega zornega kota, le za prvinski nagon – najprej poskrbim zase.

Zatorej, bodite korak pred drugimi in sprašujte ter pohvalite ljudi okrog sebe. Za piko na i, si zapomnite njihovo ime in ugotovite ZAKAJ si želite, da se vaš sogovornik počuti dobro. Lahko vam zagotovim, da se pozitivna energija širi in se boste tako ob tvojem sogovorniku tudi sami počutili dobro.
VIR in inspiracija: Allan in Barbara Pease – Kako spretno komunicirati z ljudmi. (2007)

Nastop? Mi je res tega treba?

Nina Dušić Hren Javno nastopanje

Predstavljajte si, da ste v polni dvorani. Vse oči ljudi, ki so tam, so uperjene v vas.  Nekaj pomembnega jim želite povedati. Vaš cilj mora biti kristalno jasen. Domov bodo odšli bogatejši.

Govorim o vašem cilju, ki bo izpolnjen, če si bodo poslušalci zapomnili o čem ste govorili in bodo novo znanje odnesli seboj. Zato je najbolj pomembno, da vi točno veste kaj želite. To je začetek.

Cilj je ključen pri predpripravi, šele nato lahko skreirate svoj govor. Ko veste zakaj ste tam, poiščite nekaj s čimer jih boste presenetili. Povejte jim zanimivo zgodbo, vic, anekdoto, citat, ki se jih bo dotaknil. Nekaj kar bo ljudi dobilo nepripravljene, v njih vzbudilo zanimanje in čustva. Saj veste kako dobro se počutite, ko spoznate novega človeka, ki vas že ob prvem stiku nasmeje. Postavite se v vlogo svojih poslušalcev.

Zadnja stvar, ki je tudi prva in vmesna, vseprisotna. To je interakcija s publiko. Vaš očesni stik z njimi, vprašanja, ki jim jih postavljate, da jih vključite v vašo predstavitev. To je izrednega pomena. Samo predstavljajte si, da sedite na kavi in vas vaš sogovornik sploh ne pogleda in nič ne vpraša. Takih kav se ne veselimo. In nič drugače ni z vašo publiko. Vse kar velja za kvaliteten dialog kjer sta oba zadovoljna, velja za skupino ljudi. Vi ste tam zato, da se oni počutijo dobro.

Cilj, presenečenje, interakcija. Naj to postane vaša mantra pred vsakim nastopom.

Še zadnja stvar, ki jo polagam na srce. Pravzaprav na obraz. Nasmeh! Ne pozabite nanj. ☺
Vir in inspiracija:  Chip Heath, Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die