fbpx

Se slišimo? Moč postavljanja vprašanj pri učinkoviti komunikaciji

Avtor

Karin Okorn

80 odstotkov svojega budnega časa preživimo v komunikaciji. Vsaj 45 odstotkov tega časa porabimo za poslušanje. 

Poslušanje je ena izmed najpomembnejših komunikacijskih veščin. Aktivno poslušanje pomembno vpliva na učinkovitost vašega dela in na kakovost vaših odnosov. Poslušanje je veščina, od katere imamo vsi koristi. In lahko se je naučimo.

Na primer:

  • poslušamo, da si pridobimo določene informacije,
  • poslušamo, da razumemo,
  • poslušamo za zabavo,
  • poslušamo, da se nekaj naučimo. 

V poslušanju smo kar dobri, kajne? No, ni čisto res. Ljudje si od slišanega zapomnimo le približno 25 odstotkov. Ko govorimo s svojim partnerjem, sodelavcem ali prijateljem, si zapomnijo približno četrtino povedanega. Seveda upamo, da so si zapomnili najpomembnejše.

Najpogostejše napake pri poslušanju so:

  • poskušamo reševati problem, namesto da bi se osredotočili na povedano,
  • predpostavljamo, da že vemo, kaj želi oseba povedati,
  • poskušamo analizirati težavo,
  • prehitro sklepamo ali hitimo s sodbo,
  • dajemo neželene nasvete,
  • govorimo o tem, kako dobro razumemo težavo,
  • spregledamo neverbalno komunikacijo,
  • prekinjamo sogovornika. 

Poslušanje ni čakanje, da spregovorimo. 

Poslušanje ni, ko smo tiho in se komaj zadržujemo, da pridemo do besede.

 

Aktivno poslušanje in postavljanje vprašanj sta pomembna za vzpostavljanje odnosov in zaupanja

»Kaj menite, da so glavni izzivi v tej situaciji?«

»Na kakšen način vidite priložnost za sodelovanje?«

»Kako mislite, da vam jaz lahko pri tem pomagam?«

Odprta vprašanja ustvarjajo zaupanje in odpirajo prostor za izmenjavo idej in občutkov. Omogočajo boljše razumevanje sogovornika in gradnjo spoštljivega odnosa. Začnemo jih z vprašalnicami kako, kaj, zakaj, kje, na kakšen način, kakšne so vaše misli o itd.

Odprta vprašanja omogočajo:

  • Razumevanje. Aktivno poslušanje omogoča globlje razumevanje stališč, čustev in potreb sogovornika, kar krepi občutek povezanosti. Poslušanje ljudi odpre, da povedo več. 
  • Spoštovanje. Ko postavljamo vprašanja, kažemo interes in spoštovanje do sogovornika, kar pripomore k vzpostavljanju medsebojnega zaupanja.
  • Sodelovanje. Aktivno poslušanje in postavljanje vprašanj spodbujata odprto komunikacijo, kar omogoča boljše sodelovanje in skupno reševanje izzivov.

 

Boljši poslušalec bomo, bolj bomo slišani

75 % časa poslušanja smo raztreseni, zaposleni ali pozabljivi. Svoje sposobnosti poslušanja lahko izboljšamo tako, da vadimo aktivno poslušanje. Bodimo pozorni na sogovornika in celotno sporočilo. Ne smemo si dovoliti, da bi nas odvrnilo karkoli drugega, kar se morda dogaja okoli nas. Ali da bi oblikovali protiargumente, medtem ko druga oseba še vedno govori. Prav tako si ne smemo dovoliti, da bi se dolgočasili.

Bodimo pozorni
Za odločitev ali nekomu zaupamo ali ne, potrebujemo manj kot 7 sekund. Z vso svojo pozornostjo zagotovimo sogovorniku, da nam lahko zaupa. Glejmo ga v oči. Opazujmo njegovo govorico telesa. Ne ukvarjajmo se z našim odzivom na njegov govor.

Pokažimo, da zares poslušamo
Z občasnim prikimavanjem ali ‘a-ha’ pokažemo, da sogovornika zbrano poslušamo. Ni potrebno, da se z njim strinjamo, dovolj je, da ga razumemo. Tudi rahel nasmeh si nadenimo. Naša drža naj bo odprta in sprejemajoča. Izogibajmo se prekrižanih rok in nog ali sključene hrbtenice. 

Zagotovimo povratne informacije
Naše predpostavke, prepričanja in sodbe lahko izkrivljajo to, kar slišimo. Naša naloga kot poslušalca je razumeti, kar je bilo povedano. Pri tem si lahko pomagamo s postavljanjem vprašanj. Če postavimo vprašanje izrazimo takojšnjo hvaležnost in spoštovanje do sogovornika.

Poskusimo s parafraziranjem povedanega – to je odličen način za povratno informacijo. »Kar slišim, je …«, »Če sem vas prav razumela, ste …«, »Kaj mislite, ko rečete …«

Dovolimo sogovorniku, da pove do konca
Prekinjanje sogovornika je nespoštljivo in mu daje vedeti, da je nepomemben. Naj zaključi misel, preden postavimo novo vprašanje.

Ustrezno se odzovimo
Aktivno poslušanje spodbuja razumevanje in spoštovanje. Naš odziv naj bo iskren, pošten in odprt. ‘Postavimo se v njegove čevlje’ in naredimo tako, kot bi želeli, da bi on naredil nam. 

Če se vam zdi, da se težko skoncentrirate na poslušanje sogovornika, si poskusite v mislih ponoviti, kaj je povedal. S svojimi besedami. To bo okrepilo njihovo sporočilo in vam pomagalo ostati osredotočeni.

 

Vsi si želimo biti slišani

Če ste preskočili članek in berete samo zaključek, si zapomnite, da je temelj učinkovite komunikacije aktivno poslušanje. Med pogovorom občasno prikimajte, kar bo sogovorniku sporočalo, da ga poslušate in razumete. Dovolite mu, da misel dokonča in ga ne prekinjajte. V mislih si lahko ponovite njegove besede, kar bo povečalo vašo pozornost. Postavljajte odprta vprašanja, ki se začnejo s kako, kaj, na kakšen način. Tako boste izboljšali odnos in lažje dosegli dogovor. Prijavite se na brezplačen posvet in izvedeli  boste, kako lahko izboljšate svoje komunikacijske veščine. Ta čas pa lahko preizkusite nove veščine poslušanja in postavljanja vprašanj v vašem naslednjem pogovoru s partnerjem, na poslovnem sestanku ali med druženjem s prijatelji. 

Deli ta prispevek s prijatelji

Prejmi nasvete na svoj email

Če želiš prejemati še več nasvetov iz sveta javnega nastopanja ali komunikacije, se prijavi na novičke, ki izhajajo enkrat mesečno!

Več
prispevkov

BREZPLAČEN VIDEO

Vas zanima, kaj počnejo samozavestni govorniki? Odkrijte 3 enostavne trike za samozavesten nastop.

Vpišite svoje podatke za takojšen ogled videa