Se slišimo? Moč postavljanja vprašanj pri učinkoviti komunikaciji
80 odstotkov svojega budnega časa preživimo v komunikaciji. Vsaj 45 odstotkov tega časa porabimo za poslušanje.
Poslušanje je ena izmed najpomembnejših komunikacijskih veščin. Aktivno poslušanje pomembno vpliva na učinkovitost vašega dela in na kakovost vaših odnosov. Poslušanje je veščina, od katere imamo vsi koristi. In lahko se je naučimo.
Na primer:
- poslušamo, da si pridobimo določene informacije,
- poslušamo, da razumemo,
- poslušamo za zabavo,
- poslušamo, da se nekaj naučimo.
V poslušanju smo kar dobri, kajne? Ni čisto res. Ljudje si od slišanega zapomnimo le približno 25 odstotkov povedanega. Ko govorite z vašim partnerjem, sodelavcem ali prijateljem, si zapomnijo približno četrtino povedanega. Seveda upate, da so si zapomnili najpomembnejše.
Najpogostejše napake pri poslušanju so:
- Poskušate reševati problem, namesto da bi se osredotočili na povedano.
- Predpostavljate, da že veste, kaj želi oseba povedati.
- Poskušate analizirati težavo.
- Prehitro sklepate ali hitite s sodbo.
- Dajete neželene nasvete.
- Govorite o tem, kako dobro razumete težavo.
- Spregledate neverbalno komunikacijo.
- Prekinjate sogovornika.
Poslušanje ni čakanje, da spregovorite.
Poslušanje ni, ko ste tiho in se komaj zadržujete, da pridete do besede.
Aktivno poslušanje in postavljanje vprašanj sta pomembna za vzpostavljanje odnosov in zaupanja
»Kaj menite, da so glavni izzivi v tej situaciji?«
»Na kakšen način vidite priložnost za sodelovanje?«
»Kako mislite, da vam jaz lahko pri tem pomagam?«
Odprta vprašanja ustvarjajo zaupanje in odpirajo prostor za izmenjavo idej in občutkov. Omogočajo boljše razumevanje sogovornika in gradnjo spoštljivega odnosa. Začnemo jih z vprašalnicami kako, kaj, zakaj, kje, na kakšen način, kakšne so vaše misli o itd.
Odprta vprašanja omogočajo:
- Razumevanje. Aktivno poslušanje omogoča globlje razumevanje stališč, čustev in potreb sogovornika, kar krepi občutek povezanosti. Poslušanje ljudi odpre, da povedo več.
- Spoštovanje. Ko postavljamo vprašanja, kažemo interes in spoštovanje do sogovornika, kar pripomore k vzpostavljanju medsebojnega zaupanja.
- Sodelovanje. Aktivno poslušanje in postavljanje vprašanj spodbujata odprto komunikacijo, kar omogoča boljše sodelovanje in skupno reševanje izzivov.
Boljši poslušalec boste, bolj boste slišani
75 % časa poslušanja smo raztreseni, zaposleni ali pozabljivi. Svoje sposobnosti poslušanja lahko izboljšate tako, da vadite aktivno poslušanje. Bodite pozorni na sogovornika in celotno sporočilo. Ne smete si dovoliti, da bi vas odvrnilo karkoli drugega, kar se morda dogaja okoli vas. Ali da bi oblikovali protiargumente, medtem ko druga oseba še vedno govori. Prav tako si ne smete dovoliti, da bi se dolgočasili.
- Bodite pozorni
Za odločitev ali nekomu zaupate ali ne, potrebujete manj kot 7 sekund. Z vso svojo pozornostjo zagotovite sogovorniku, da vam lahko zaupa. Glejte ga v oči. Opazujte njegovo govorico telesa. Ne ukvarjajte se z vašim odzivom na njegov govor.
- Pokažite, da zares poslušate
Z občasnim prikimavanjem ali ‘a-ha’ pokažete, da sogovornika zbrano poslušate. Ni potrebno, da se z njim strinjate, dovolj je, da ga razumete. Tudi rahel nasmeh si nadenite. Vaša drža naj bo odprta in sprejemajoča. Izogibajte se prekrižanih rok in nog ali sključene hrbtenice.
- Zagotovite povratne informacije
Naše predpostavke, prepričanja in sodbe lahko izkrivljajo to, kar slišimo. Vaša naloga kot poslušalca je razumeti, kar je bilo povedano. Pri tem si lahko pomagate s postavljanjem vprašanj. Če postavite vprašanje izrazite takojšnjo hvaležnost in spoštovanje do sogovornika.
Poskusite s parafraziranjem povedanega – to je odličen način za povratno informacijo.
»Kar slišim, je …«, »Če sem vas prav razumela, ste …«, »Kaj mislite, ko rečete …«
- Dovolite sogovorniku, da pove do konca
Prekinjanje sogovornika je nespoštljivo in mu daje vedeti, da je nepomemben. Naj zaključi misel, preden postavite vprašanje.
- Ustrezno se odzovite
Aktivno poslušanje spodbuja razumevanje in spoštovanje. Vaš odziv naj bo iskren, pošten in odprt. Postavite se v njegove čevlje in naredite tako, kot bi želeli, da bi on naredil vam.
Če se vam zdi, da se težko skoncentrirate na poslušanje sogovornika, si poskusite v mislih ponoviti, kaj je povedal. S svojimi besedami. To bo okrepilo njihovo sporočilo in vam pomagalo ostati osredotočeni.
Vsi si želimo biti slišani
Če ste preskočili članek in berete samo zaključek, si zapomnite, da je temelj učinkovite komunikacije aktivno poslušanje in postavljanje smiselnih vprašanj. Med pogovorom občasno prikimajte, kar bo sogovorniku sporočalo, da ga poslušate in razumete. Dovolite mu, da misel dokonča in ga ne prekinjajte. V mislih si lahko ponovite njegove besede, kar bo povečalo vašo pozornost. Postavljajte odprta vprašanja, ki se začnejo s kako, kaj, na kakšen način. Tako boste izboljšali odnos in lažje dosegli dogovor. Prijavite se na brezplačen posvet – mi vas slišimo. Ta čas pa preizkusite svoje nove veščine poslušanja in postavljanja vprašanj v naslednjem pogovoru z vašim partnerjem, na poslovnem sestanku ali med druženjem s prijateljem.